[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Buckingham. Jeśli fotografowane pomieszczenie jest duże, potrzebny jest adapter szero-
kokątny. Obiektywy szerokokątne czsto zniekształcają pionowe linie w okolicach kra-
wdzi zdjcia, czego musisz być świadomym, komponując kadr. To zniekształcenie jest
188 Część III Fotografowanie
najbardziej widoczne, jeśli obiektyw został pochylony w kierunku podłogi lub uniesiony
w kierunku sufitu, dlatego w miar możliwości staraj si utrzymywać aparat prosto.
Statyw jest bardzo pomocny i umożliwia także fotografowanie przy każdym świetle przy
długich czasach naświetlania. Zwracaj również uwag na przekrzywienie kadru, ponieważ
nawet najmniejsze obrócenie aparatu może spowodować, że zamiast zdjcia pomiesz-
czenia otrzymamy scen z  Titanica . Poziomica jest nieodzowna. Jeśli Twój aparat może
wyświetlać siatk pomocniczą, możesz użyć jej zamiast poziomicy.
Oświetlenie to podstawa
Inaczej niż aparaty filmowe, cyfrówki mogą automatycznie dostosować si do każdego
rodzaju zródła światła. Sprawia to, że fotografowanie wntrz, w których jednocześnie
wystpuje mieszanka światła dziennego, jarzeniowego i żarowego, jest dosyć proste.
Pomieszczenia zawsze najlepiej fotografować w dzień, gdy możemy wykorzystać wpa-
dające do wntrza światło słoneczne. Trzeba pamitać o tym, że jakiekolwiek światło żaro-
we w pomieszczeniu na tle światła słonecznego wydaje si żółte. Jeśli światło dzienne
w pokoju jest niewystarczające, można użyć lampy błyskowej, lecz z drugiej strony może
si okazać, że wbudowana lampa błyskowa wyrządziła wicej szkód niż pożytku. W wik-
szości przypadków, aby nie powodować powstawania ostro zarysowanych cieni, wystar-
czy odbić od sufitu światło pochodzące z zewntrznej lampy błyskowej.
Zdjcia pomieszczeń wykonywane w nocy mają bardzo dramatyczny wyraz, a wiele
wntrz oświetlonych sztucznym światłem nabiera zupełnie odmiennego charakteru. Jeśli
głównym zródłem oświetlenia jest światło żarowe, nie używaj lampy błyskowej, po-
nieważ powoduje ona niebieską poświat. Gdy potrzebujesz wicej światła, użyj dodat-
kowych lamp wolnostojących ze zdjtymi abażurami, lecz umieść je za aparatem lub za ja-
kimś meblem, aby nie były widoczne w kadrze.
Rysunek 14.11 przedstawia dwa zdjcia pomieszczeń, w których wystpuje zarówno światło
dzienne, jak i sztuczne.
Rysunek 14.11. Na tych dwóch zdjęciach pomieszczeń występuje
mieszanka światła dziennego i sztucznego
Rozdział 14. Trudne zdjęcia staną się łatwe 189
Jak możemy zaobserwować, obiektyw szerokokątny na zdjciu po lewej stronie spowo-
dował lekkie zakrzywienie pionowych linii na lewo od kominka, natomiast na zdjciu
po prawej stronie wszystkie linie pionowe są nieznacznie zakrzywione. Ten rodzaj
zniekształcenia jest trudny do uniknicia, gdy używamy nakładanych na obiektyw adapte-
rów szerokokątnych, a jedyną alternatywą jest poniesienie kosztów rzdu 10 000 zł na
zakup lustrzanki cyfrowej z wysokiej jakości obiektywem szerokokątnym.
Kiedy fotografujesz wntrza budynków publicznych, nie masz kontroli nad oświetle-
niem, dlatego musisz si zadowolić tym, co jest. Wiele wntrz zabytkowych budynków
jest bardzo ciemnych, przez co trzeba używać długich czasów naświetlania. Lubi foto-
grafować zabytkowe kościoły, co jest wielkim wyzwaniem ze wzgldu na fakt, że w zabyt-
kowych kościołach (i innych tego typu budowlach) zwykle nie można używać lamp bły-
skowych i statywów.
Można uzyskać dobre, ostre zdjcie ciemnego wntrza budynku bez użycia statywu, ale
nie spodziewaj si wysokiego odsetka udanych fotografii. Jeśli nie można używać sta-
tywu, stawiam aparat na oparciu ławki lub opieram aparat o kolumn bądz inny element
wystroju wntrza.
Jeśli aparat posiada funkcj stabilizacji obrazu, to w takim przypadku możesz jej z powo-
dzeniem użyć. Zdjcie na rysunku 14.12 zostało wykonane w ciemnym kościele w Nowym
Meksyku z wykorzystaniem funkcji stabilizacji obrazu.
Rysunek 14.12.
To wnętrze kościoła
w Nowym Meksyku
zostało sfotografowane
z ręki przy użyciu obiektywu
ze stabilizacją obrazu
190 Część III Fotografowanie
Jak widać, stabilizator obrazu umożliwił mi wykonanie ostrego, nieskazitelnego zdjcia,
mimo że czas naświetlania był bardzo długi  1/8 sekundy.
Lista niezbędnych i opcjonalnych akcesoriów
potrzebnych do wykonywania zdjęć wnętrz budynków
Niezbdne akcesoria:
f& statyw,
f& poziomica (lub siatka pomocnicza wyświetlana na ekranie LCD),
f& adapter szerokokątny.
Akcesoria opcjonalne:
f& zewntrzna lampa błyskowa z przewodem lub czujnikiem błysku, [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • juli.keep.pl