[ Pobierz całość w formacie PDF ]

korzystanie , która pozwala klientom na uniknięcie wysokich kosztów inwestycji, co z ko-
lei przyśpiesza zwrot z inwestycji w oprogramowanie. Tego typu rozwiązanie wiąże się
z wydatkami operacyjnymi, a nie kapitałowymi, dlatego staje się ono realną opcją dla
wielu przedsiębiorstw, które nie mogą pozwolić sobie na zakup, wdrożenie oraz utrzy-
mywanie oprogramowania logistycznego typu TMS czy WMS. Ponadto światowe spo-
wolnienie gospodarcze mające swój początek w roku 2007 sprawiło, że wiele organizacji
zredukowało swoje wydatki na IT, co pozytywnie wpłynęło na korzystanie z aplikacji na
żądanie. Inne zalety tego typu oprogramowania to szybsza i mniej kosztowna instalacja,
mniejsza ilość pracowników działu IT oraz regularne ulepszenia i aktualizacje zapewnia-
ne przez dostawcę oprogramowania45.
Oprogramowanie dostępne na żądanie wydaje się całkiem atrakcyjne, zwłaszcza z fi-
nansowego punktu widzenia, ale ma także kilka potencjalnych wad. Przykładowo regu-
larne ulepszenia i aktualizacje oprogramowania mogą być zbyt częste i liczne, co utrudnia
klientom opanowywanie kolejnych wersji aplikacji. Takie oprogramowanie ma też ogra-
42
Tim Parry, Many Happy Returns?,  Multichannel Merchant , luty 2006, s. 37.
43
Alberto Grando, Marco Gosso, Avoiding the E-Commerce Trap,  EBF , lato 2004, s. 48  51.
44
Bridget McCrea, The State of On-Demand: Catching Fire,  Logistics Management , styczeń 2009,
s. 43  45.
45
John Fontana, What s Behind On-Demand s Software Rise,  Network World , nr 1, 12 grudnia
2005, s. 14.
70 Część I " Podstawy logistyki
niczone możliwości modyfikacji, co oznacza, że klienci muszą dopasować swoją działal-
ność do funkcji oferowanych przez aplikację46. A ponieważ Internet jest podstawowym
medium transakcyjnym dla oprogramowania dostępnego na żądanie, kwestie bezpie-
czeństwa, takie jak ochrona danych, zostały uznane za kluczowy problem.
Zaopatrzenie drogą elektroniczną
Przy zaopatrzeniu drogą elektroniczną (ang. electronic procurement, znanym również jako
e-zaopatrzenie, ang. e-procurement) Internet wykorzystuje się do tego, by umożliwić or-
ganizacji prostsze, szybsze i mniej kosztowne nabywanie dóbr i usług. Korzyści wynikają-
ce z zaopatrzenia drogą elektroniczną to szybsze realizowanie transakcji, zgodność z wy-
maganymi procedurami zakupu, lepsze informowanie kierownictwa oraz atrakcyjniejsze
ceny. Korzyści związane z realizacją transakcji to na przykład krótszy czas od wystawienia
faktury do zapłaty. Korzyści wynikające ze zgodności z procedurami dają oszczędności wy-
nikające ze stosowania ustalonej (zestandaryzowanej) polityki zaopatrzeniowej. Korzyści
z lepszych informacji dla kierownictwa są wynikiem właściwego systemu informowania
kadry menedżerskiej oraz wyższej satysfakcji klienta i dostawcy po implementacji sys-
temu zaopatrzenia drogą elektroniczną. Korzyści cenowe są rezultatem wprowadzenia
systemu e-zaopatrzenia. Na przykład elektroniczne przetwarzanie faktur może przynieść
oszczędności z tytułu kosztów wysyłki i zużycia artykułów biurowych, a oszczędności te
mogą zostać przeniesione na kupującego47.
Zaopatrzenie drogą elektroniczną ma nie tylko zalety, ale też istotne wady. Jednym
z problemów handlu elektronicznego w ogóle, a zaopatrzenia drogą elektroniczną
w szczególności, jest bezpieczeństwo przesyłanych informacji. Istnieje ryzyko, że poufne
lub zastrzeżone dane mogą trafić w niepowołane ręce. Innym problemem jest to, że trans-
akcje realizowane drogą elektroniczną stają się bezosobowe  interakcja międzyludzka
jest zastąpiona komputerową transakcją. Co więcej, pomimo wielu wypowiedzi na temat
potencjalnych korzyści z zaopatrzenia drogą elektroniczną, istnieją badania pokazujące,
że jedynie około 25 procent ankietowanych przedsiębiorstw honoruje zamówienia za-
opatrzeniowe składane drogą elektroniczną. Te same badania wykazały również znaczący
spadek wiary użytkowników tego typu rozwiązań w posiadaną wiedzę i umiejętności po-
sługiwania się narzędziami do realizacji zaopatrzenia drogą elektroniczną48.
Działalnością, którą zaopatrzenie drogą elektroniczną w znaczący sposób ułatwiło, są
aukcje odwrotne ( na opak ) stanowiące rodzaj aukcji holenderskich. Prawdopodobnie
wiesz, czym są tradycyjne aukcje, gdzie różni kupujący licytują określony produkt, który
jest sprzedawany najwyżej licytującemu. Dla odmiany, w aukcji odwrotnej (ang. reverse
auction) kupujący przyjmuje oferty od różnych sprzedawców, a ten oferujący najniższą
cenę jest zazwyczaj nagradzany możliwością realizacji zlecenia. Wraz z rosnącą popu-
larnością aukcji odwrotnych ewoluowały również ich zasady  w pewnych sytuacjach
kupujący jest zwolniony z akceptacji najniższej oferty, a w innych nie musi zaakceptować
żadnej z ofert49.
46
Hannon, On-Demand Brings Spend Control.
47
David Eakin, Measuring E-Procurement Benefits,  Government Procurement , sierpień 2002,
s. 6  12.
48
Maria Varmazis, Buyers Become More Selective in Online Tools,  Purchasing , 15 września 2005,
s. 43  45.
49
McCrea Bridget, Going Once, Going Twice,  Industrial Distribution , lipiec 2005, s. 30  32.
Rozdział 2 " Logistyka i technologie informacyjne 71
Kupujący zazwyczaj lubią aukcje odwrotne, ponieważ ich celem jest generowanie ni- [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • juli.keep.pl