[ Pobierz całość w formacie PDF ]
elektrycznej to:
V' Zasady dost´pu do sektora wytwarzania energii
W zakresie budowy nowych instalacji pa’stwa cz"onkowskie mogà
wybraç system koncesyjny lub system przetargu publicznego. Proce-
dury te mogà byç stosowane nie tylko alternatywnie, ale równieÝ "àcz-
nie, zawsze jednak powinny podlegaç obiektywnym, przejrzystym
i niedyskryminacyjnym kryteriom. W przypadku stosowania procedu-
ry przetargowej pa’stwo cz"onkowskie dokonuje inwentaryzacji
potrzeb w zakresie tworzenia nowych mocy produkcyjnych i przesy-
"owych na podstawie bilansu sporzàdzonego przez operatora systemu
przesy"owego lub przez inny kompetentny organ wyznaczony przez
to pa’stwo. W ramach procedury autoryzacyjnej pa’stwa cz"onkow-
skie ustalajà kryteria, od których spe"nienia zaleÝy przyznanie konce-
sji na budow´ nowych instalacji produkcyjnych na ich terytorium73.
Dyrektywa wymaga, by w post´powaniu koncesyjnym przewidziano
tryb odwo"awczy, a w przypadku odmowy przyznania koncesji
odmowa ta by"a uzasadniona i podana do wiadomoÊci zarówno pod-
miotu ubiegajàcego si´ o zezwolenie, jak i Komisji Europejskiej. W
odróÝnieniu od procedury przetargowej, przyznanie koncesji nie jest
uwarunkowane zapotrzebowaniem na nowe moce produkcyjne.
V' Zasady funkcjonowania systemu przesy"owego i dystrybucyjnego
73
WÊród przyk"adowych kryteriów w dyrektywie zosta"y wymienione: bezpiecze’stwo i zabezpie-
czenie systemu elektroenergetycznego, instalacji i sprz´tu; ochrona Êrodowiska; uÝytkowanie
gruntu i lokalizacja; wykorzystanie gruntów pa’stwowych; efektywnoÊç energetyczna; rodzaj êró-
d"a energii; zdolnoÊci techniczne, gospodarcze i finansowe podmiotu ubiegajàcego si´ o koncesj´
oraz obowiàzek Êwiadczenia us"ug publicznych.
86
Systemem przesy"owym w rozumieniu dyrektywy jest system
s"uÝàcy do przesy"ania energii elektrycznej przez po"àczone sieci
wysokiego napi´cia w celu dostawy do ko’cowych odbiorców lub
dystrybutorów. Pa’stwa cz"onkowskie sà zobowiàzane do wyzna-
czenia na czas okreÊlony operatora systemu przesy"owego. Mogà to
uczyniç bezpoÊrednio, wydajàc stosowny akt prawny, lub poÊrednio,
zobowiàzujàc do wyboru operatora przedsi´biorstwa majàce sieci
przesy"owe. Operator odpowiada za zarzàdzanie siecià przesy"owà,
jej utrzymanie i rozwój na danym obszarze, a takÝe zapewnienie bez-
piecze’stwa dostaw i rozwój po"àcze’ z innymi systemami przesy-
"owymi.
Dystrybucja energii elektrycznej zosta"a zdefiniowana jako prze-
sy"anie energii elektrycznej przez sieci rozdzielcze Êredniego
i niskiego napi´cia. Operator systemu dystrybucyjnego, ustanowio-
ny bezpoÊrednio lub poÊrednio, jest odpowiedzialny za zarzàdzanie,
konserwacj´ i rozwój sieci rozdzielczej na danym obszarze, a takÝe
jej po"àczenia z innymi systemami.
Zarówno operatora systemu przesy"owego, jak i operatora syste-
mu dystrybucyjnego obowiàzuje zakaz dyskryminowania poszcze-
gólnych uÝytkowników sieci z korzyÊcià dla w"asnych filii lub akcjo-
nariuszy, a takÝe nakaz zachowania poufnoÊci informacji handlo-
wych uzyskanych w trakcie prowadzenia dzia"alnoÊci.
V' PrzejrzystoÊç systemu finansowego
W celu wykluczenia dzia"a’ dyskryminujàcych, wzajemnego sub-
sydiowania oraz naruszenia zasad konkurencji zintegrowane przed-
si´biorstwa energetyczne muszà prowadziç oddzielnà ksi´gowoÊç
wewn´trznà w odniesieniu do dzia"alnoÊci produkcyjnej, przesy"o-
wej i dystrybucyjnej. Podobnie rzecz si´ ma z kaÝdym innym rodza-
jem dzia"alnoÊci, prowadzonej przez te przedsi´biorstwa poza sek-
torem elektroenergetycznym. Ponadto podmioty sektora sà zobo-
wiàzane do przygotowywania, przedstawiania do kontroli oraz og"a-
szania (lub przechowywania w swej siedzibie do publicznej dyspo-
zycji) rocznych sprawozda’ finansowych. Prawo dost´pu do ksi´-
gowoÊci przedsi´biorstw elektroenergetycznych majà pa’stwa
cz"onkowskie i ich w"aÊciwe instytucje.
V' Zasady dost´pu do systemu elektroenergetycznego
87
Rozdzia" VI Liberalizacja rynków energii elektrycznej i gazu w kontekÊcie procesu lizbo’skiego
Pa’stwa cz"onkowskie mogà wybraç mi´dzy dwoma modelami
dost´pu do sieci elektroenergetycznej. Pierwszy model to tzw. TPA
(Third Party Access), czyli procedura negocjowanego lub regulowane-
go dost´pu strony trzeciej do sieci. Dost´p negocjowany polega na
tym, Ýe producenci lub importerzy energii zawierajà bezpoÊrednio
z odbiorcami umowy handlowe o dostaw´ energii elektrycznej,
a nast´pnie negocjujà z operatorem sieci warunki przesy"ania ener-
gii. Aby u"atwiç negocjacje, operator ma obowiàzek corocznego
og"aszania Êrednich cen za korzystanie z sieci przesy"owej i roz-
dzielczej. W przypadku regulowanego TPA procedura dost´pu do
sieci opiera si´ nie na negocjowanych cenach, ale na og"oszonych
taryfach za uÝytkowanie sieci przesy"owej i dystrybucyjnej.
Drugi model to tzw. procedura wy"àcznego nabywcy (Single
Buyer), polegajàca na tym, Ýe pa’stwo wyznacza podmiot, który ma
wy"àcznoÊç na zakup energii u producentów lub importerów
[ Pobierz całość w formacie PDF ]