[ Pobierz całość w formacie PDF ]

2) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
3) określić, jakie cechy wskazują na dojrzałość owoców papryki,
4) pobrać skrzynki,
5) określić technikę zbioru owoców,
6) wykonać zbiór,
7) przygotować owoce do sprzeda\y, pakując w worki foliowe.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- uprawa papryki w tunelu foliowym,
- skrzynki lub inne pojemniki do zbioru owoców,
- sekator,
- kalibrownica,
- waga,
- perforowane worki foliowe.
4.5.4. Sprawdzian postępów
Czy potrafisz: Tak Nie
1) określić wymagania mikroklimatyczne sałaty?
1 1
2) wykonać siew nasion?
1 1
3) określić zabiegi wykonywane w uprawie ogórka pod osłonami?
1 1
4) określić termin zbioru pomidorów?
1 1
5) porównać kalibrowanie z sortowaniem?
1 1
6) określić wymagania termiczne rzodkiewki?
1 1
7) wymienić metody uprawy papryki w szklarni?
1 1
8) określić cechy dobrej rozsady papryki?
1 1
9) wskazać rośliny do uprawy jako przedplony i poplony?
1 1
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
44
4.6. Planowanie upraw pod osłonami
4.6.1. Materiał nauczania
Planując uprawę warzyw pod osłonami nale\y uwzględnić kilka istotnych czynników
mających wpływ na ekonomię uprawy, pełne wykorzystanie przestrzeni pomieszczeń
uprawowych i osłon, sprawny przebieg prac, jakość oraz ilość plonu:
- dobrać takie gatunki warzyw, które będzie mo\na sadzić jedne po drugich, począwszy od
warzyw o krótkim okresie wegetacji i zmniejszonych wymaganiach cieplnych,
a skończywszy na warzywach ciepłolubnych, np. pomidor czy ogórek, co pozwoli na
pełne wykorzystanie przestrzeni uprawowej w pomieszczeniu czy osłonach,
 w doborze gatunków warzyw uwzględnić terminy oraz metody upraw do warunków
przyrodniczych i ekonomicznych gospodarstwa,
 sprawdzić stan techniczny pomieszczeń i osłon, w których będzie przebiegać uprawa,
 wybrać taki sposób ogrzewania pomieszczeń, aby zapobiec stratom ciepła,
 dobrać odpowiednie rodzaje osłon do gatunków warzyw,
 przygotować osłony do uprawy warzyw,
 dobrać odpowiednie podło\a do gatunków roślin,
 dokonać analizy chemicznej podło\a i materiału roślinnego,
 uwzględnić rodzaj nawo\enia i obliczyć potrzebną ilość nawozów,
 uregulować odczyn gleby,
 wybrać metody doświetlania i zacieniania pomieszczeń,
 dobrać środki ochrony roślin i wstępnie określić potrzebną ilość,
 określić sposób nawadniania i sprawdzić stan techniczny urządzeń do nawadniania,
 zastosować płodozmian.
Planując uprawę warzyw pod osłonami nale\y zredagować harmonogram prac i zabiegów.
Mo\e on być zaplanowany na cały rok, a prace rozło\one na poszczególne
miesiące.W ka\dym miesiącu jest inny, ale stały podział prac i zabiegów, np. pielęgnacyjne,
nawo\enie, siew, sadzenie, zbiór, itd., poniewa\ wymagają ich poszczególne gatunki warzyw
uprawiane i zbierane w innych miesiącach.
Warzywa pod osłonami uprawia się dwoma sposobami:
1. Uprawa przyspieszona  to zbiór wczesny, który wyprzedza zbiór warzyw w polu.
Nasiona wysadza się pózną jesienią, zimą lub wczesną wiosną, co zale\y od typu
pomieszczenia i gatunku warzyw.
2. Uprawa opózniona  to zbiór pózniejszy ni\ w uprawie na gruncie bez osłon. Nasiona
wysiewa się w okresie letnio-jesiennym.
W ogrzewanych tunelach foliowych uprawę rozpoczyna się zwykle w lutym by skończyć
w listopadzie, zaś w pomieszczeniach nie ogrzewanych - tunelach lub szklarniach, początek
uprawy przypada na kwiecień, zaś koniec na pazdziernik i listopad. Okres wykorzystania
pomieszczenia zale\y od jego typu, np. szklarnie ogrzewane wykorzystuje się przez cały rok,
z wyjątkiem okresu przeznaczonego na prace konserwacyjne, porządkowe i dezynfekcję
gleby, które przeprowadza się najczęściej latem. Aby w pełni wykorzystać pomieszczenia do
uprawy roślin nale\y uprawiać je jedne po drugich, począwszy od warzyw o krótkim okresie
wegetacji i zmniejszonych wymaganiach cieplnych, a skończywszy na warzywach
ciepłolubnych, np. pomidor czy ogórek.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
45
4.6.2. Pytania sprawdzające
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Jakie informacje nale\y posiadać planując zagospodarowanie szklarni?
2. Jakie czynniki decydują o terminie rozpoczęcia uprawy?
3. W jakich terminach mo\na rozpoczynać uprawę w poszczególnych typach osłon?
4. Na czym polega opózniona uprawa warzyw?
5. Które gatunki warzyw są uprawiane pod osłonami jako przedplony?
4.6.3. wiczenia
wiczenie 1
Sklasyfikuj rośliny warzywne uprawiane pod osłonami ze względu na ich miejsce
w zmianowaniu.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) obejrzeć film oraz plansze na temat uprawy ró\nych warzyw pod osłonami,
2) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
3) określić terminy uprawy poszczególnych warzyw,
4) wskazać, które z nich mogą być uprawiane jako przedplon,
5) określić, które z nich mogą być poplonami,
6) wskazać warzywa uprawiane w plonie głównym,
7) określić które z nich mogą być uprawiane współrzędnie,
8) przedstawić własne rozwiązanie i je uzasadnić.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- film na temat wykorzystania szklarni i uprawy warzyw w tunelu,
- plansze na temat wykorzystania osłon,
- technologie uprawy warzyw pod osłonami.
wiczenie 2
Zaprojektuj roczne wykorzystane ogrzewanego tunelu foliowego uprawiając co najmniej
dwie rośliny.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) przeczytać fragment materiału nauczania (pkt. 4.6.1. w poradniku dla ucznia),
2) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
3) określić terminy uprawy poszczególnych warzyw,
4) określić ich wymagania co do siedliska,
5) określić terminy uprawy ka\dej z nich oraz czas na przygotowanie szklarni,
6) zaproponować metody uprawy,
7) zaproponować rozstawę i obliczyć ilość rozsady,
8) określić sposób nawadniania,
9) wskazać niezbędne wyposa\enie szklarni,
10) określić wykonywane zabiegi uprawowe i pielęgnacyjne,
11) przedstawić własne rozwiązanie i je uzasadnić.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
46
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- film na temat wykorzystania szklarni,
- technologie uprawy warzyw pod osłonami,
- plansze,
- kalkulator i artykuły piśmiennicze.
4.6.4. Sprawdzian postępów
Czy potrafisz: Tak Nie
1) określić okresy uprawy w poszczególnych osłonach?
1 1
2) wskazać, jakie czynniki mają wpływ na wykorzystanie szklarni?
1 1
3) wskazać typowe przedplony i poplony?
1 1
4) określić, jakie zabiegi wpływają na lepsze wykorzystywanie
1 1
powierzchni?
5) wskazać przyczyny strat ciepła i sposoby jego utrzymania?
1 1
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
47
5. SPRAWDZIAN OSIGNI
INSTRUKCJA DLA UCZNIA
1. Przeczytaj uwa\nie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartę odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 20 zadań. Do ka\dego zadania dołączone są 4 mo\liwości odpowiedzi.
Tylko jedna jest prawidłowa.
5. Udzielaj odpowiedzi na załączonej karcie odpowiedzi, stawiając w odpowiedniej rubryce
znak X. W przypadku pomyłki nale\y błędną odpowiedz zaznaczyć kółkiem, a następnie
ponownie zakreślić odpowiedz prawidłową.
6. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
7. Jeśli udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłó\ jego rozwiązanie
na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci wolny czas.
8. Na rozwiązanie testu masz 35 min.
Powodzenia!
Materiały dla ucznia:
- instrukcja,
-
-
-
- zestaw zadań testowych,
-
-
-
- karta odpowiedzi.
-
-
-
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. W ogrzewanych tunelach foliowych uprawę rozpoczyna się zwykle
a) w listopadzie.
b) w grudniu. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • juli.keep.pl