[ Pobierz całość w formacie PDF ]

ale bez daru, ponieważ wszystko, co mogli ofiarować, to dobrobyt. Orisha
Oko, noszący różowe i błękitne paciorki, który jest także świętym Izydo-
rem Oraczem, przybył z darem  równowagi, która pozwoli przezwyciężyć
szaleństwo". Zjawiła się też Oya. Uraczywszy się ofiarą z kur i kozłów,
przysięgła, że Wybawiciela nie zniszczy ogień, którym władała wraz ze
swoim odstręczającym małżonkiem Chango. Oya jest świętą Teresą i Nu-
estra Seńora de la Candelaria i zawsze nosi szaty czerwone niczym wino.
Kocha kwiaty i nie zezwala swoim wtajemniczonym, by je zrywali, gdyż
pragnie zachować wszystkie dla siebie. Jej naszyjnik jest brązowy, czer-
wony i biały. Widząc Yemayę, natychmiast rzuciła się do bitki, ponieważ
Yemaya oszukała ją kiedyś, zabierając jej morze i dając w zamian cmenta-
rze. Był to wielce zabawny spektakl, kiedy Francesca i dziwka Dolores
wodziły się za łby, przewracając naczynia rywalki i szarpiąc słomiane
maty petate. Trzeba było aż Chango, żeby jej rozdzielić, ponieważ Chango
był pierwszym mężem Oyi i wiedział, czym ją przestraszyć. Wystarczyło,
żeby pokazał jej czaszkę barana. Nieco pózniej, podczas fiesty, Oya od-
płaciła mu pięknym za nadobne, kradnąc czaszkę Juanita i podsuwając mu
ją znienacka przed oczy, tak że Chango z krzykiem rzucił się do ucieczki,
nic bowiem nie budzi w nim większego przerażenia, niż właśnie ludzka
czaszka.
Trzej dawni kochankowie Oshun, z którymi romansowała, zanim zako-
chała się w Chango, Oggun, Ochosi i Orunla, zjawili się jednocześnie.
Oggun i Eshu bardzo się przyjaznią i Eshu właśnie dla Ogguna aranżuje
wszystkie wypadki samochodowe, tak by przyjaciel mógł do woli nasycić
się krwią. Oggun jest Orishą zabijania i rozlewu krwi i w tym wcieleniu
nie zna odpoczynku, tylko dniem i nocą przemierza ziemię. Jest też Ori-
shą metalu i wszelkiej wykonanej z niego broni. Zaledwie się pojawił, na-
tychmiast podążył do Oshun, którą nadal desperacko kochał, nie bacząc na
to, że ona obdarzyła swoim uczuciem Chango, woląc namiętność od prze-
mocy. Dawniej przysługiwał mu kolor krwi, ale pózniej utracił swe czer-
wienie na korzyść Chango, podobnie jak utracił swoją ukochaną, i teraz
odziewa się w czerń i zieleń. Oggun jest świętym Piotrem, który obciął
mieczem ucho człowiekowi, dlatego też nie rozstaje się z maczetą, a
oprócz tego nosi słomiane sombrero i spódniczkę z mariwo. Objawiwszy
się na guemilere, uciął sobie krótki flirt z Oshun, splunął na Chango i za-
raz porwał w objęcia potężnego mastyfa i zaczął go tulić do siebie, gdyż
psy kocha Oggun nade wszystko. Wybawicielowi ofiarował  dar władania
fatalną siłą".
Ochosi, miłośnik jeleni i pan kuszy, także wziął w posiadanie ciało Pe-
dra, tak że Osain dosiadł Misaela. Ochosi jest patronem myśliwych, świę-
tym Norbertem. Jego wierny przyjaciel Osain wyuczył go sztuki medycz-
nej, a teraz, właśnie przez wzgląd na łączące ich więzy, pozwolił mu do-
siąść Pedra. Ochosi wypił obiatę z mleka, miodu i mąki kukurydzianej i
podziękował wszystkim za ofiarę z gołębi. Wybawicielowi ofiarował
 sprawiedliwość w nagrodę za jego wytrwałość".
Orunla był niegdyś Orishą tańca, ale wymienił się z Chango, biorąc za
to umiejętność jasnowidzenia. Jest prawdziwym mizoginem i objawia się
wyłącznie przez intelekt, dlatego nigdy nie zmusza swojego konia do dzi-
kich harców. Jest świętym Franciszkiem z Asyżu, a dzięki zręcznemu tri-
kowi sprawił kiedyś, że śmierć unika wszystkich, którzy noszą jego zielo-
ne i żółte paciorki. Tego dnia obdarował Wybawiciela umiejętnością
 przewidywania, aby uczynić go silnym, gdy przyjdzie mu zmierzyć się z
przyszłością, i zdolnością wyprowadzenia w pole Iku, Pana Zmierci". Za-
nim odszedł, wdał się w kłótnię z Yemayą, która dawniej była jego żoną i
która poniżyła go kiedyś, lepiej wróżąc z muszelek ślimaków.
Najstraszliwszy, Aganyu, objawił się, choć rzadko to robi. Ucałował
swojego syna Chango, z którym przedtem bardzo się różnili, zanim zapa-
nowała między nimi całkowita zgoda. Aganyu to święty Krzysztof, i cho-
ciaż sam jest porywczy i popędliwy, Wybawicielowi ofiarował  nieustę-
pliwy gniew wulkanu i wulkaniczną siłę destrukcji".
Przybył też święty Aazarz, zniedołężniały, podpierający się laską Baba-
lu-Aye, żebrak trawiony wszelkimi możliwymi chorobami zakaznymi.
Jest tak ubogi, że odziewa się w łachmany, a jego jedynym pożywieniem
jest przypiekana kukurydza. On także kocha psy i ma wspólne tajemnice z
Eshu i Orunla. Odkąd Olofi wyleczył go za pomocą oczyszczającego desz-
czu, Babalu-Aye stał się wielkim lubownikiem kobiet, a ponieważ wie,
jak leczyć choroby, potrafi wykurować syfilis sarsaparillą i odkazić dom
albahacą i apasote. Jego kolorem jest fioletowy odcień rozkładającego się
ciała, on zaś sam nie jest pozbawiony poczucia humoru. Właśnie dlatego
na rumaka wybrał sobie Hectoro, który zaliczał siebie do niewierzących, a
zresztą nawet gdyby był gorliwym wyznawcą, nigdy nie zezwoliłby na to,
aby jego godność doznała jakiegokolwiek uszczerbku, gdyż owładnięcie
przez boga poczytywał sobie za sromotę. Niebawem powód tego złośliwe-
go wyboru stał się oczywisty. Zwięty Aazarz nie tylko obiecał Wybawi-
cielowi, że jego wrogów powalą straszliwe choroby, ale także powiedział,
że on sam będzie dysponował seksualną siłą ogiera. Rozśmieszyło to
wszystkich, zwłaszcza Eshu i lubieżnego Chango, ponieważ było tajemni-
cą poliszynela, że Hectoro ma trzy żony, które trzyma w bezpiecznej odle-
głości od siebie nawzajem, i wszystkim trzem regularnie świadczy mężow-
skie powinności. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • juli.keep.pl